Radiochefer forklarer sig: Samsender for at spare penge

Radio- og tv-nævnets tilsyn med en række sydfynske lokalradioer drevet af Radio Loud-medejere har givet anledning til de første forklaringer. Mindst én station har genbrugt indhold i strid med reglerne.

Af Kasper Junge Wester, kjw@indblik.net

Det gav anledning til løftede øjenbryn i Folketingets kulturudvalg, da Indblik.net og Journalista.dk i april fortalte om en række offentligt finansierede sydfynske lokalradioer og en enkelt tv-station, der rutinemæssigt lånte og genbrugte indhold fra hinanden. Sagen drejede sig om henholdsvis Svendborg, Ærø og Faaborg-Midtfyn Lokalradioer samt tv-stationen Sydfyn TV, som alle udelukkende finansieres af statstilskud, der beløber sig til mere end en million kroner årligt.

Den daglige drift varetages af personer med nær tilknytning til svendborgensiske Radio Diablo, som i den brede befolkning nok er bedst kendt som hovedaktionæren i konsortiet bag den udfordrede ungdomsradio Loud.

Indblik.net og Journalista.dk’s artikler om samsendingerne mellem de offentligt finansierede radio- og tv-stationer affødte en stribe spørgsmål fra Jens Rohde (R) til kulturministeren, hvorefter også Radio- og tv-nævnet gik ind i sagen og indledte et såkaldt skærpet tilsyn med stationerne.

Det tilsyn har nu kastet de første høringssvar af sig, og dem har Journalista.dk fået aktindsigt i.

Fordel for travle sports- og kulturpersonligheder
Et ud af flere forhold, som Indblik.net og Journalista.dk beskrev i detaljer, havde at gøre med, hvordan flere af lokalradioerne bragte lydsiden af interviews, der én gang havde været sendt på Sydfyn TV.

Radio Diablo-direktør Martin Brandt Larsen har svaret på Radio- og tv-nævnets spørgsmål på vegne af Sydfyn TV, Svendborg Lokalradio og Ærø Lokalradio. Ifølge ham peger pilen tilsyneladende på hans egen medarbejder Erik Kirk, der er tilknyttet både Faaborg-Midtfyn og Svendborg Lokalradioer foruden Sydfyn TV og Radio Diablo. Kirk laver qua sit arbejde for både Sydfyn TV og de to radiostationer indhold til flere platforme, og det er altså ham, der skal have besluttet, at nogle af tv-interviewene også skulle optages til radio.

Martin Brandt Larsen mener ikke, at udsendelserne er produceret eller sendt i strid med bekendtgørelsen, men skriver til Radio- og tv-nævnet, at man fra radiostationernes side er klar til at ”have en dialog” om praksissen, som, han fortæller, en advokat skal have blåstemplet på forhånd. Fremgangsmåden har både lavpraktiske og økonomiske fordele, skriver Diablo-direktøren:

”Det er simpelthen nemmere at få gode udsendelser til radioen, hvis den medvirkende – der i disse programtyper ofte er travle sports- og kulturpersoner – får mulighed for alene at stille op til et interview, der således optages og produceres lineært til begge platforme, TV og radio,” skriver Martin Brandt Larsen og fortsætter:

”Vi ønsker at gøre Nævnet opmærksom på, at der ved denne produktionsform opstår en god besparelse, som tilfalder både radio- som tv-station, ligesom der sikres det bedst mulige opnåelige produkt til mediernes brugere/seere/lyttere.”

Vil tilbagebetale del af indskud
Også Faaborg-Midtfyn Lokalradios formand Hans Henrik Andersen har besvaret Radio- og tv-nævnets henvendelse med en længere skriftlig redegørelse. Besvarelsen ligner i sin ordlyd til forveksling Martin Brandt Larsens. Dog indrømmer Hans Henrik Andersen, at hans egen station i strid med bekendtgørelsen har sendt tre programmer, der tidligere har været bragt på føromtalte Svendborg Lokalradio.

”Dette er en fejl og ikke i overensstemmelse med bekendtgørelsen, hvorfor foreningen både beklager og udbeder sig modregning i det udbetalte tilskud. Fejlen er opstået på grund af en voldsom travlhed i januar måned, hvor sene afbud fra andre deltagere i programmer/udsendelser ikke muliggjorde at finde alternative medvirkende.”

De to radiochefer er imidlertid enige om, at det er Erik Kirk, skylden skal placeres hos. Også radiosamsendingerne er Erik Kirks skyld, bedyrer Hans Henrik Andersen, der har banket sin vært på plads.

”Jeg har talt med Erik Kirk om, at dette ikke er OK, og at der skal være nye udsendelser hver uge.”

Både Hans Henrik Andersen og Martin Brandt Larsen afviser derudover, at der lånes indhold fra den kommercielle station Diablo, og gør gældende, at de adskillige ordrette gengivelser af Diablos nyhedsoplæsning på lokalradioerne er at sammenligne med Ritzau-telegrammer (som dog er en betalt abonnementsordning, red.) eller citathistorier.

Ubegrænset og gratis adgang til alle nyheder på Indblik.net

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få ubegrænset og gratis adgang til alle nyheder på Indblik.net
Jeg accepterer, at Indblik.net må sende mig nyhedsbreve, og accepterer ligeledes Indblik.net's privatlivspolitik og brug af data.

0 kommentarer

Efterlad en kommentar

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password