Radio- og tv-nævnet indleder tilsyn med Loud-medejeres lokalradioer og tv-station

På baggrund af Indblik.net og Journalista.dk’s afdækning af flere ikkekommercielle radio- og tv-stationers genbrug af indhold går Radio- og tv-nævnet nu ind i sagen.

Af Kasper Junge Wester, kjw@indblik.net

En hel lydside af et tv-program bragt i radioen under dække af at være en egenproduktion.

Det var blandt de opdagelser, Indblik.net og Journalista.dk gjorde i forbindelse med en artikelserie om en række indbringende lokalradiokonstruktioner på Sydfyn. Det har nu fået Radio- og tv-nævnet til at se nærmere på lokalradioerne.

Bag de ikkekommercielle, men tilskudsberettigede radioer står Martin Brandt Larsen og Hans Henrik Andersen, der er henholdsvis direktør og bestyrelsesmedlem på den sydfynske radiostation Radio Diablo. Radio Diablo er gennem konsortiet Kulturradio A/S medejer af den noget udfordrede ungdomsradio Radio Loud, der tillige deler redaktionslokaler med Radio Diablo.

Modtager i alt 1,1 millioner kroner i støtte
Oplysningen om, at i hvert fald to af de i alt tre ikkekommercielle radiostationer genbruger lydsiden fra et program sendt på den ligeledes ikkekommercielle tv-station Sydfyn TV, har nu vakt Radio- og tv-nævnets interesse. Sydfyn TV – der i parentes bemærket også drives af føromtalte Martin Brandt Larsen og Hans Henrik Andersen – modtager over 700.000 kroner i tilskud fra Slots- og Kulturstyrelsen, mens radiostationerne modtager mellem 70.000 og 130.000 kroner årligt.

For de penge stilles der visse krav til egenproduktion af indhold, og det er denne egenproduktion, der stilles spørgsmål til, og som nu kommer under Radio- og tv-nævnets lup.

Sagen om de høje tilskud og lokalradioernes nære forbindelser til professionelle radiofolk blev i slutningen af april et politisk anliggende, da De Radikales medieordfører Jens Rohde på baggrund af Indblik.net og Journalista.dk’s dækning stillede hele 16 spørgsmål til kulturminister Joy Mogensen. Spørgsmålene handlede om, hvorvidt Loud-ejerne og lokalradioerne bryder gældende regler ved at arbejde endog meget tæt sammen.

Det er i svaret til et af disse spørgsmål, at man i dag kan læse om den dugfriske beslutning om at indlede et tilsyn med de tre lokalradioer og tv-stationen:

”Radio- og tv-nævnet kan oplyse, at nævnet på sit møde den 25. maj 2020 har besluttet at indlede et tilsyn med de nævnte stationer. Nævnet vil her konkret vurdere overholdelsen af kravene i tilladelsen.”

Låner indhold og plagierer aviser
Udover at låne indhold fra Sydfyn TV, har Indblik.net og Journalista.dk kunnet konstatere, at lokalradioerne i flere tilfælde læser nyheder op, som er identiske med nyheder, der har været sendt på Radio Diablo. Nyhederne læses op af Martin Brandt Larsen, som efter eget udsagn får et ”symbolsk honorar”, han dog ikke vil oplyse størrelsen på.

Det er imidlertid ikke kun fra egne rækker, der lånes indhold. Således måtte en brødebetynget Martin Brandt Larsen overfor fagbladet Journalisten beklage, at en af hans værter på Radio Diablo – en vært, som desuden er tilknyttet Ærø Lokalradio – rutinemæssigt og over en længere periode har plagieret flere danske tabloidaviser.

Endelig bringer Sydfyn TV fast et segment i sit aktualitetsprogram, som allerede har været bragt på Radio Diablo.

I forhold til det sidste forhold, som Jens Rohde også har spurgt ind til, oplyser kulturministeren, at svarene på, om denne praksis er i overensstemmelse med loven, vil blive besvaret af Radio- og tv-nævnets tilsyn.

Ubegrænset og gratis adgang til alle nyheder på Indblik.net

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få ubegrænset og gratis adgang til alle nyheder på Indblik.net
Jeg accepterer, at Indblik.net må sende mig nyhedsbreve, og accepterer ligeledes Indblik.net's privatlivspolitik og brug af data.

1 kommentar

Efterlad en kommentar

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password