fbpx

EU holder øje med russisk misinformation

Kommissionen udsender hver uge en rapport om, hvordan russiske medier og troldefabrikker med misinformation forsøger at skabe et mediebillede, der fremmer Ruslands kort over verden.

Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net

I den seneste uges rapport afslørede EU-Kommissionens Ruslands-observatører 56 eksempler på misinformation (eller ”fake news”) i europæiske medier eller i de russiske medier, som på engelsk og andre europæiske sprog sender nyheder til den europæiske befolkning. Ugen før afslørede man 71 eksempler, ugen før 65, og ugen før igen 73 eksempler.

Russerne gør ingen hemmelighed af, at regeringen i Moskva ønsker at fremme en anden version af nyhederne end den, man møder i de vestlige medier. Og denne anden version er ofte i strid med sandheden.

Et eksempel på russisk misinformation i den forløbne uge handler om nedskydningen af det malaysiske fly MH17 over Ukraine i 2014, som nu er genstand for retslig behandling i Amsterdam i Holland. Langt de fleste af de 298 omkomne fra flyet var hollændere.

To forskellige udlægninger
Den internationale gruppe eksperter, som undersøgte flystyrtet, konkluderede, at MH17 blev skudt ned i Østukraine af en BUK-TELAR-raket tilhørende 53nde antiluft-missilbrigade i den russiske hær. Joint Investigation Team (JIT) har anklaget tre russere og en ukrainer for at have affyret missilet, som dræbte alle 298 ombord.

De russisk-styrede medier fortæller, at flyet ikke blev skudt ned af russerne sammen med ukrainske separatister, men af de ukrainske regeringsstyrker under kontrol af CIA. De fortæller, at MH17-undersøgerne drejede sig om at krænke Ruslands suverænitet, og at der eksploderede 3 bomber om bord i det nedstyrtede fly.

Den russiske behandling af corona-pandemien er yderligere et eksempel på, hvad russernes fortælling om verden går ud på. Medierne fortæller på den ene side, at corona-virussen er et værktøj til brug for Vestens imperialisme – et amerikansk biologisk våben mod Kina og andre lande, et instrument i Vestens informationskrig eller endog et værktøj i en hybrid krig.

Omvendt fortæller de russiske medier også, at Vesten lyver om virkningen af coronavirussen og overdriver truslen fra den med hjælp fra mainstream-medierne. Og stakkels Rusland er fanget i midten af dette informationsvirvar, hvor vestlige medier hævder, at corona-virussen er et ”Kreml-projekt”. I mellemtiden bruger Nato virussen til bioterrorisme mod EU for at afvise Rusland. Det er derfor, virussen især findes i de lande, som ønsker at samarbejde med Rusland. Altså ifølge de russiske medier.

Russia Today og Sputnik
Russerne bruger især det store tv-netværk omkring RT (Russia Today) og radio- og internetnetværket Sputnik til at formidle den russiske version af virkeligheden. RT har hovedreaktion i Moskva, men sender verden rundt via 22 satellitter, og stationen er til stede i 230 kabel-netværk. Ifølge Wikipedia ses RT af 430 mio. mennesker i over 100 lande. RT sender på fem sprog, arabisk, engelsk, russisk, spansk og tysk. Derudover har RT en meget set YouTube kanal med 800 mio. visninger og 320.000 abonnenter, stadig ifølge Wikipedia.

Sputnik sender radio på 30 sprog, og har 800 timers udsendelse om dagen på de mange kanaler. Sputnik har en 24-timers engelsk service og sender naturligvis på både spansk, kinesisk, arabisk og persisk.

RT og Sputnik er betalt af staten og mere eller mindre officielle russiske organer. Det er ikke tilfældet med virksomheden Internet Research Agency i Skt. Petersborg, som er det, vi i Vesten falder en troldefabrik. Herfra styres tusindvis af Facebook og twitter-konti, som med opdigtede kontohavere forsøger at få indflydelse på den vestlige debat. Ejeren af Internet Research Agency er en privatperson, som dog menes at have gode forbindelser til præsident Vladimir Putin.

Norske medier gik i fælden
Norges statsfjernsyn, NRK, har for nylig afsløret, hvordan hele otte norske medier har brugt oplysninger fra de falske trolde-konti i deres nyheder. Der er tale om seriøse medier som Aftenposten, Dagbladet. TV2, VG og NRK selv. Og det gav anledning til røde ører, da NRK opsøgte redaktørerne og påviste, at de var blevet offer for smarte Facebook og twitter-trolde.

Redaktionerne har typisk brugt kommentarer på twitter-konti til at illustrere reaktioner på forskellige begivenheder, f.eks. terrorhandlinger eller klimaændringerne. Derefter har redaktionerne ikke tjekket, om der var virkelige personer, og ikke anonyme trolde, bag de interessante opslag.

I Danmark er det Forsvarets Efterretningstjeneste, FE, som overvåger den russiske misinformation. FE kan ikke oplyse, om der er eksempler på tilsvarende virksomhed i dansk presse, men henviser til sin generelle risikovurdering.

Danmark kan blive ramt
I rapporten fra 2019 skriver FE:

”Det er fortsat sandsynligt, at Danmark uden eller med meget kort varsel kunne blive ramt af en russisk påvirkningskampagne. Rusland har i 2019 gennemført påvirkning på sociale medier i Norden og på nordiske sprog. Det er meget sandsynligt, at Rusland har kapacitet til at målrette og tilpasse påvirkningskampagner mod Danmark, som fokuserer på politiske problemstillinger, der har en vis klangbund i offentligheden, om f.eks. immigration og forholdet til EU. Derudover fortsætter Rusland en langsigtet indsats for at opbygge evnen til at påvirke beslutningstagere, også i Danmark.”

Ubegrænset og gratis adgang til alle nyheder på Indblik.net

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få ubegrænset og gratis adgang til alle nyheder på Indblik.net
Jeg accepterer, at Indblik.net må sende mig nyhedsbreve, og accepterer ligeledes Indblik.net's privatlivspolitik og brug af data.

0 kommentarer

Efterlad en kommentar

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password