fbpx

Pressenævn: Enhedslisten tabte, Stram Kurs vandt

Ritzau og BT fik ikke kritik for dækning af sagen om Enhedslistens sygemeldte borgmester. Men Stram Kurs vandt over Politiken i en sag om en Krystalnats-demonstration.

Af Morten Okkels, mok@indblik.net

To partiers klagesager i Pressenævnet er blevet offentliggjort i denne uge, og det blev til meget forskellige udfald.

Enhedslisten havde klaget over Ritzaus Bureau og BT i forbindelse med sagen om borgmester Ninna Hedeager Olsen, der var sygemeldt, mens hun ventede på afgørelsen i en sag om voldtægt (hvor tiltalte blev dømt, siden frifundet). Klagen mod Ritzau gik bl.a. på, at der ikke var nok tid til at besvare nogle spørgsmål fra 6. august 2019, inden nyhedsbureauet gik ud med et telegram tidligt 7. august. Men ud fra en samlet betragtning var der ikke grundlag for at kritisere Ritzau, mente Pressenævnet.

Mere held fik Enhedslisten ikke vedrørende denne artikel. Her gik klagen på, at partiets svar ikke var fyldestgørende med i artiklen. Men BT havde ikke forbrudt sig mod de presseetiske regler, mente Pressenævnet.

Det havde til gengæld Politiken tilbage i november, da avisen dækkede demonstrationer på Krystalnatten. Her skrev Politiken i sin artikel, at Stram Kurs og Rasmus Paludan havde afholdt en ”moddemonstration” over for jøder. Der var tale om en støttedemonstration for jøder, hvilket Politiken har rettet.

Afgørelsen understregede også, at i troen på at der var tale om en demonstration vendt mod jøderne, skulle Politiken stadig lade Rasmus Paludan og hans parti komme til orde:

”Nævnet fandt, at den ukorrekte oplysning om, at arrangøren holdt en moddemonstration til den omtalte mindehøjtidelighed, kan virke agtelsesforringende for ham og udtalte på den baggrund kritik af Politiken for at have bragt den ukorrekte oplysning, samt for manglende forelæggelse,” skrev Pressenævnet.

Det er usædvanligt, at kendte politikere eller deres partier trækker medier for Pressenævnet. Det skete dog også i 2019, hvor Eva Kjer Hansen (V) bl.a. fik Pressenævnet til at kritisere Radio24syv, efter radiokanalen havde omtalt den daværende fiskeriminister som en lovbryder.

Se hele de aktuelle afgørelser her:

Enhedslisten mod Ritzaus Bureau
Enhedslisten mod BT
Stram Kurs mod Politiken

Ubegrænset og gratis adgang til alle nyheder på Indblik.net

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få ubegrænset og gratis adgang til alle nyheder på Indblik.net
Jeg accepterer, at Indblik.net må sende mig nyhedsbreve, og accepterer ligeledes Indblik.net's privatlivspolitik og brug af data.

1 kommentar

  • Bjarne Reply

    28. februar 2020 at

    Utroligt hvad man kan få tiden til at gå med, og få penge for det, når man har “klokket i det”

Efterlad en kommentar

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password